S3-48985.png
GroenLinks logo

Robin Wessels

GroenLinkse politiek in Enschede

Foto's van Enschede © Robin Wessels

FacebookTwitterLinkedin

Hoogtebegrenzingen luchthavenbesluit in kaart

hoogtebegrenzingen luchthavenbesluit

Klik op de kaart voor een grotere versie, klik hier voor een extra grote versie.

Toen de eerste vermoedens over massale bomenkap bij de luchthaven naar buiten kwamen heb ik meteen het ontwerp luchthavenbesluit (zie voor alle documenten centrumpp.nl) doorgelezen. En inderdaad, in het ontwerp luchthavenbesluit staat geschreven dat bomen die boven de hoogtebregrenzingsvlakken uitsteken moeten worden getopt of gekapt. Zie ook mijn artikel "Compacte Luchthaven in een kaalgeslagen gebied?"

Op pagina 62 in de artikelsgewijze toelichting van het ontwerp luchthavenbesluit staat de volgende alinea:

"Het artikel heeft in de praktijk daarom met name gevolgen voor (te) hoge bomen, die aanwezig zijn in de obstakelvlakken. Het betreft hier immers obstakels, die zijn of worden opgericht zonder omgevingsvergunning. Voor bomen geldt niet dat er een verklaring van geen bezwaar kan worden afgegeven of dat ze in het verleden zijn opgericht op grond van een omgevingsvergunning. Bomen, die vanwege hun hoogte door de obstakelvlakken heen steken, dienen dan ook te worden getopt of gekapt. Aangezien de handhaving van ruimtelijke regels bij de gemeenten ligt, is het de taak van de gemeente om de betrokken grondeigenaar hiervan op de hoogte te stellen en er voor zorg te dragen dat deze de hoogte van zijn bomen in overeenstemming brengt met de bepalingen in het (aangepaste) bestemmingsplan."

In bijlagen 5a, 5b, 5c, 6a, 6b, 6c en 6d van het ontwerp luchthavenbesluit zijn de verschillende hoogtebeperkingen in verband met veiligheid en communicatie aangegeven. Ik heb deze kaarten over een topografische kaart van de omgeving gelegd en het verschil tussen maaiveld en de hoogtebeperkingsvlakken uit het ontwerp luchthavenbesluit uitgetekend.

Bovenstaande kaart is het resultaat, waar een zwarte kleur betekent dat het maaiveld hoger ligt dan de hoogtebeperking uit het ontwerp luchthavenbesluit (hier mag dus niets boven het maaiveld uitsteken), en via rood, oranje en groentinten het verschil tussen maaiveld en hoogtebeperkingsvlak steeds groter wordt. Hoe donkerroder de kleur, hoe lager een gebouw of object mag zijn en dus hoe groter het risico dat hier gekapt zal moeten worden.

ADT, Ministerie en College buitelen over elkaar heen met persberichten, memo's en brieven dat er echt niet zoveel bomen hoeven te worden gekapt. Tekst en kaarten van het ontwerp luchthavenbesluit geven een heel andere indruk.


Disclaimer:

Deze kaart is met de grootst mogelijke zorg opgesteld maar kan onjuistheden bevatten.
Op de topografische kaart zijn hoogtelijnen per 2,5m aangegeven en in de bijlagen van het ontwerp luchthavenbesluit zijn contouren veelal per 5m aangegeven. Ik heb de waarden tussen deze lijnen in zijn zo goed als mogelijk geëxtrapoleerd, maar door onregelmatige of plotselinge hoogteverschillen in het landschap, die niet uit de topografische kaart zijn af te leiden, kan de werkelijke situatie hier en daar licht afwijken van bovenstaande kaart. Enige marge in de aangegeven hoogtes en contouren moet daarom in acht worden gehouden.

Reacties  

#1 Hans van Doren 19-03-2014 15:47
Robin, is duidelijk. Hier wordt de zoveelste poot onder de vliegveldstoel weggezaagd. Er blijft nog een melkkrukje over. Maar het grootkapitaal zal het wel weer winnen ben ik bang. Ik hoop dat we het allemaal tegen kunnen houden. Het zal met jouw achternaam niet makkelijk zijn, of opent jouw achternaam juist deuren van informatie die met mijn achternaam gesloten blijven?

Hans, Hengelo
#2 Rob Bloemendaal 21-03-2014 19:52
Goed werk, die kaart. Erg overzichtelijk! Hopelijk wordt hij door veel mensen gebruikt.
#3 Nol Graas 22-03-2014 10:12
Perfecte info.
Moge deze kaart bij elke bestuurder in Twente die voor de luchthaven is, zijn werkplek sieren.
Daarmee wordt hij elke dag herinnert aan waar hij medewerking aan geeft.
Nol
#4 Maria T 22-03-2014 15:41
Robin, mijn complimenten voor dit werk!
De kaart met deze desastreuze gevolgen had natuurlijk al in het ontwerp luchthavenbesluit Twente en in de MER moeten staan! Schande dat dit niet eerlijk door ADT naar buiten is gebracht
#5 Frans Faase 25-03-2014 01:28
Lijkt me dat er binnen de gemeente Oldenzaal heel wat gebouwen zijn die ook boven de gestelde grens uitkomen. Is al bekend wat hier mee gaat gebeuren? Tot nu toe is alleen gesproken over bomen, maar het lijkt me dat er in het aangegeven gebied ook wel schoorstenen en dergelijke staan die te hoog zijn. Lijkt me dat als dit geen beperking stelt aan bestaande gebouwen, het dan toch wel grote consequenties kan hebben op nieuwbouw en verbouwingen.

Plaats reactie

Gerelateerd:

Laatste tweets

RobinWessels75 @IniaMutter @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede Er ligt nog geen concreet plan, dat wordt straks opgesteld in de… https://t.co/o04JXOM8iR
RobinWessels75 @LKromhof @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede Ik doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt en heb een voetafdruk ve… https://t.co/Y3GCHRAObr
RobinWessels75 Klimaatpact-partners #raad053 @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede maken grote draai in discussie #windenergie.… https://t.co/ZKB0gOZVyi
RobinWessels75 Na ruim 3 jaar aandacht vragen voor #luchtkwaliteit in #raad053, is eerste concrete stap gezet. Meerderheid raad st… https://t.co/91dJheD4va
RobinWessels75 #raad053 stemt in met bestemmingsplan dat bewoners en bedrijven in #buitengebied mogelijkheid biedt een veldje… https://t.co/HOWelHeGAh
RobinWessels75 Gemeente Enschede heeft met €17 mln lening en €8,4 mln garantstelling al veel meer voor @fctwente gedaan dan in all… https://t.co/HBsaPW9r5I
RobinWessels75 Artikel Volkskrant laat weer eens zien hoe onmenselijk we in ons land omgaan met de meest kwetsbaren... Levens word… https://t.co/09yJRQ7UNo
RobinWessels75 @MarianneSchout3 tijdens maiden speech in #raad053 over plannen zonnenpark Zuidesmarke: "Laten we in Enschede niet… https://t.co/JKD9eImvyT
Januari 2019
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3