S3-41048.png
GroenLinks logo

Robin Wessels

GroenLinkse politiek in Enschede

Foto's van Enschede © Robin Wessels

FacebookTwitterLinkedin

Ontwikkelingen luchthavengebied slecht voor natuur

13 mei 2016 - LinksVoor

GroenLinks heeft altijd kritisch naar de ontwikkeling van het luchthaventerrein gekeken. Niet alleen omdat veel van de plannen economisch onhaalbaar leken of in ieder geval erg mager onderbouwd waren, maar ook omdat we veel waarde hechten aan landschap, natuur en cultuurhistorie in het groene hart tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal. Waarden waarvan we vreesden dat die onder druk komen te staan door bedrijvigheid, activiteiten en evenementen die in het luchthavengebied mogelijk werden gemaakt. De onlangs opgestelde Milieu-Effect Rapportage (MER) voor de verschillende ontwikkelingen op het luchthavengebied (vliegen, Technology Base, werkparken) toont aan dat deze waarden inderdaad sterk verdrukt kunnen worden.

De Commissie van Wijzen schreef in haar rapport veelvuldig over de bijzondere kwaliteit van landschap en natuur in het gebied waar de Technology Base moet worden ontwikkeld. De Commissie van Wijzen adviseerde "met respect voor het gebied" te ontwikkelen. In haar visie schreef de Commissie van Wijzen dat groen en rust worden gecombineerd met duurzame hightech bedrijvigheid en dat de "fraaie groene omgeving zich bij uitstek leent voor een nieuw te ontwikkelen, hoogwaardige en moderne locatie waar in alle rust 'strategisch' kan worden samengewerkt..."

Bij het doorlezen van de MER komt er echter een heel ander beeld naar voren, namelijk van veel geluid en drukte, aantasting van landschap en cultuurhistorie en vooral een aanzienlijke verstoring van de omliggende natuur. De nu voorliggende ontwikkelingen lijken dan ook een veel grotere impact op de omgeving te hebben dan het beeld dat de Commissie van Wijzen voor ogen had.

In de MER zijn een tweetal ontwikkelingsvarianten voor het luchthavengebied onderzocht, een minimale en een maximale invulling. De belangrijkste verschillen tussen beide alternatieven zijn de inrichting / bebouwingsdichtheid van het bedrijvengebied (campusinrichting vs hoogwaardig verdicht) en het aantal vliegbewegingen (startvariant vs trendvariant). Op veel van de onderzochte (milieu-)aspecten scoren beide varianten slecht tot zeer slecht; Natuur, landschap en cultuurhistorie krijgen het allen zwaar te verduren.

Om een "goede balans tussen economie, landschap, natuur en recreatie" te zoeken, is er in de MER een derde ontwikkelingsvariant opgesteld, het voorkeursalternatief. In deze variant wordt gekozen voor een nog lagere bebouwingsdichtheid op het bedrijvendeel, maar blijft men wel uitgaan van de maximale variant voor het aantal vliegbewegingen. Het voorkeursalternatief scoort beduidend beter op de thema's landschap en cultuurhistorie, maar nog steeds erg slecht op verschillende natuur-gerelateerde indicatoren.

In eerdere inspraakrondes uitten omwonenden en natuurorganisaties vooral zorgen over geluidsoverlast. Deze zorgen lijken, de MER lezend, zeer terecht. Hoewel er een goede inspanning is gedaan om te zorgen dat geluidsnormen op omliggende woningen aan de zuid- en oostzijde niet worden overschreden, komen zowel de bestaande landgoederenzone tussen luchthaven en A1 als de nieuw gerealiseerde natuur, geheel binnen de 50 dB(A)-contour te liggen. In de MER wordt de hoge mate van verstoring van natuur door geluid als sterk negatief beoordeeld.

Uit berekeningen in de MER blijkt dat als gevolg van de ontwikkeling van vliegveld en Technology Base, de afzet van stikstof in het Natura 2000-gebied de Lonnekermeer met bijna de helft zal toenemen. Ook andere Natura 2000-gebieden krijgen te maken met een toename van de stikstof-afzet.  De MER concludeert hierover dat "significant negatieve effecten" op de habitattypen en soorten niet op voorhand kunnen worden uitgesloten. In de MER wordt het aspect verzuring en vermesting daarom als zeer negatief beoordeeld.

GroenLinks ziet hierin opnieuw bevestigd dat de voorgenomen ontwikkeling van vliegveld, bedrijventerrein, werkparken en evenementenlocatie niet passend is in ons waardevolle buitengebied. GroenLinks kon zich in grote lijnen vinden in het rapport van de Commissie van Wijzen, mede omdat daarin de bijzondere waarden van het gebied werden benadrukt en een zorgvuldige inpassing van de ontwikkelingen werd voorgestaan. Het is jammer dat de nu voorliggende plannen onvoldoende rekening houden met deze belangrijke waarden. De MER maakt duidelijk dat op onderdelen in de verkeerde richting wordt gedacht. 

Plaats reactie

Gerelateerd:

Laatste tweets

RobinWessels75 @IniaMutter @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede Er ligt nog geen concreet plan, dat wordt straks opgesteld in de… https://t.co/o04JXOM8iR
RobinWessels75 @LKromhof @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede Ik doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt en heb een voetafdruk ve… https://t.co/Y3GCHRAObr
RobinWessels75 Klimaatpact-partners #raad053 @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede maken grote draai in discussie #windenergie.… https://t.co/ZKB0gOZVyi
RobinWessels75 Na ruim 3 jaar aandacht vragen voor #luchtkwaliteit in #raad053, is eerste concrete stap gezet. Meerderheid raad st… https://t.co/91dJheD4va
RobinWessels75 #raad053 stemt in met bestemmingsplan dat bewoners en bedrijven in #buitengebied mogelijkheid biedt een veldje… https://t.co/HOWelHeGAh
RobinWessels75 Gemeente Enschede heeft met €17 mln lening en €8,4 mln garantstelling al veel meer voor @fctwente gedaan dan in all… https://t.co/HBsaPW9r5I
RobinWessels75 Artikel Volkskrant laat weer eens zien hoe onmenselijk we in ons land omgaan met de meest kwetsbaren... Levens word… https://t.co/09yJRQ7UNo
RobinWessels75 @MarianneSchout3 tijdens maiden speech in #raad053 over plannen zonnenpark Zuidesmarke: "Laten we in Enschede niet… https://t.co/JKD9eImvyT
December 2018
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6