S3-36701.png

FacebookTwitterLinkedin

Persbericht: GroenLinks wil keurmerk duurzaam ondernemen in Enschede

8 febr. 2013

Aanstaande maandagavond is iedereen welkom in het stadhuis om mee te praten over duurzaamheid. Voor GroenLinks is deze Opinie053 over duurzaamheid een mooie gelegenheid om ook zelf met een initiatief te komen. Consumenten en bedrijven zijn zich meer en meer bewust van het belang van duurzaamheid en willen hier bij hun keuzes rekening mee kunnen houden. Dit is echter niet altijd eenvoudig, want aan de buitenkant van een winkel of bedrijf is vaak niet te zien hoe hoog het betreffende bedrijf duurzaamheid in het vaandel heeft staan. In navolging van initiatieven in Utrecht en Eindhoven, wil GroenLinks dat Enschede een keurmerk duurzaam ondernemen gaat invoeren.

Enschede heeft zichzelf stevige doelen gesteld als het gaat om duurzaamheid: 30% CO2-reductie in 2020 ten opzichte van 1990 en een aandeel duurzaam opgewekte energie van 20% van het totale energiegebruik. Wethouder Hans van Agteren is op de goede weg, maar voor een aanzienlijk deel van de doelstelling zijn nog geen concrete plannen bedacht. GroenLinks doet graag een duit in het zakje.

Investeren in energiebesparing verdient zichzelf terug en betekent een belangrijke impuls voor de economie. Met een keurmerk duurzaam ondernemen kunnen de bedrijven die hierin voorop lopen extra in het zonnetje worden gezet. Hiermee krijgen zowel die bedrijven als het thema duurzaamheid positieve aandacht, waardoor andere bedrijven worden uitgedaagd om ook mee te doen. Naast de inzet op energiebesparing (CO2-reductie) kunnen ook andere duurzaamheidsthema's worden meegewogen in het keurmerk, zoals het gebruik van duurzame materialen, fairtrade en biologische producten.

GroenLinks stelt voor om het keurmerk voor een drietal sectoren op te starten: Horeca, detailhandel en dienstverlening. De gemeente gaat gericht adviseren over de mogelijkheden van ondernemingen om te verduurzamen. Bij goede resultaten kunnen ook andere sectoren bij het keurmerk worden betrokken. "Door te kiezen voor deze aansprekende sectoren die een breed publiek trekken en veel aandacht genereren, denken we het keurmerk een stevige basis te geven. Als de gemeente dit jaar begint de ondernemers te benaderen, kunnen de eerste keurmerken al in 2014 worden verdiend", aldus GroenLinks raadslid Robin Wessels.

#1 Robin Wessels 27-03-2013 20:15
Op 11 februari stond het volgende artikel in de Tubantia:
Citaat:
GroenLinks: duurzaam keurmerk ondernemen

ENSCHEDE – Enschede zou, in navolging van steden als Utrecht en Eindhoven, een keurmerk duurzaam ondernemen moeten invoeren. Die suggestie doet Groen-Links naar aanleiding van de themabijeenkomst Opinie053, die vanavond vanaf 19.00 uur in het stadhuis wordt gehouden.

Zo’n keurmerk zou zichtbaar moeten maken hoe goed het desbetreffende bedrijf bezig is op bijvoorbeeld het gebied van energiebesparing. Veel bedrijven zetten op dat gebied volgens GroenLinks al grote stappen, alleen is dat aan de buitenkant van de zaak of winkel meestal niet te zien. Door het zichtbaar te maken, kunnen die bedrijven zich beter profileren als ‘duurzaam’. Dat kan andere ondernemingen aanzetten om ook soortgelijke maatregelen te nemen, zo verwacht raadslid Robin Wessels. Ook het gebruik van duurzaam geproduceerde materialen en tegen eerlijke prijzen ingekochte (fairtrade) en biologische producten zouden meegewogen kunnen worden.

Wessels stelt voor het keurmerk in eerste instantie in te voeren in de horeca, detailhandel en dienstverlening. Die sectoren spreken een breed publiek aan, wat het effect van het keurmerk vergroot.

Plaats reactie

Gerelateerd:

Laatste tweets

RobinWessels75 @IniaMutter @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede Er ligt nog geen concreet plan, dat wordt straks opgesteld in de… https://t.co/o04JXOM8iR
RobinWessels75 @LKromhof @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede Ik doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt en heb een voetafdruk ve… https://t.co/Y3GCHRAObr
RobinWessels75 Klimaatpact-partners #raad053 @pvdaenschede @D66Enschede @CUEnschede maken grote draai in discussie #windenergie.… https://t.co/ZKB0gOZVyi
RobinWessels75 Na ruim 3 jaar aandacht vragen voor #luchtkwaliteit in #raad053, is eerste concrete stap gezet. Meerderheid raad st… https://t.co/91dJheD4va
RobinWessels75 #raad053 stemt in met bestemmingsplan dat bewoners en bedrijven in #buitengebied mogelijkheid biedt een veldje… https://t.co/HOWelHeGAh
RobinWessels75 Gemeente Enschede heeft met €17 mln lening en €8,4 mln garantstelling al veel meer voor @fctwente gedaan dan in all… https://t.co/HBsaPW9r5I
RobinWessels75 Artikel Volkskrant laat weer eens zien hoe onmenselijk we in ons land omgaan met de meest kwetsbaren... Levens word… https://t.co/09yJRQ7UNo
RobinWessels75 @MarianneSchout3 tijdens maiden speech in #raad053 over plannen zonnenpark Zuidesmarke: "Laten we in Enschede niet… https://t.co/JKD9eImvyT
Januari 2019